• Egyesületünk ebben az évben is több szakmai programot szervez. Kérjük, ha lehetősége van, támogassa adója 1%-ával egyesületünk működését, köszönjük. Részletekért kattintson!
  • A fizioterápia a természetes gyógymódok összességét jelenti, a természet energiáit (kémiai, mechanikai, elektromos, mágneses) használja fel gyógyításra.
  • A magyarországi fürdők közül harmadikként a harkányi fürdőt szeretnénk bemutatni a honlapunkat olvasóknak.
  • Negyedikként a mezőkövesdi Zsóry Gyógy- és Strandfürdő jellegzetes „illatú” kénes termálvízét mutatjuk be.
  • Jobb gyógyulási és túlélési esélyei vannak a rendszeresen mozgó, egészséges testsúllyal élő prosztatarákos férfiaknak.
  • Illúzió vagy valóság? Varázsoljon 3D TENS útmutatót! Az izom- és idegingerlő berendezések felhasználóinak és a technológiai újdonságok iránt érdeklődőknek szeretnénk kedveskedni Kerekes Márton munkájával: a TENSEL névre hallgató alkalmazással.

A tányérunk titka

Készült: 2011. május 12. csütörtök

Az ételek nem csak ízük és élvezeti értékük miatt fontosak, hanem tápanyag és energiatartalmuk miatt is. A táplálkozás szükséges az élethez, viszont nem mindegy, mi kerül a tányérunkra. 

 

egészséges étkezés egészséges étkezés

 

Nem mindegy, mi kerül a tányérunkra!

Táplálékaink sokfélesége ellenére elmondható, valamennyi táplálékunk eltérő arányban, de hét alapkomponenst foglal magába:

  1. fehérjéket,
  2. szénhidrátokat,
  3. zsírokat,
  4. vitaminokat,
  5. ásványi anyagokat,
  6. nyomelemeket
  7. és vizet.

Az energiaegyensúly


étkezés A bevitt energia az ételekben és italokban található energiát szolgáltató tápanyagok égésekor szabadul fel a szervezetben az alábbiak szerint: 

1 g zsírból 38 kilojoule (kJ, ejtsd: kilodzsúl), azaz 9 kilokalória (továbbiakban: kcal), 1 g szénhidrátból 17 kJ, azaz 4 kcal, 1 g fehérjéből 17 kJ, azaz 4 kcal és 1 g alkoholból 29 kJ, azaz 7 kcal. 

A hivatalos mértékegység ugyan a joule (ennek ezerszerese a kJ), de a gyakorlatban sokszor a kilokalóriát használják (1 kcal = 4,2 kilojoule). 


Táplálkozásunk fő szempontja az energiaegyensúly, amely akkor alakul ki az egészséges felnőtt szervezetében, amikor a megevett, azaz a felvett energia azonos a leadott, azaz a felhasznált energiával. A napi energiaszükséglet meghatározásánál az első lépcső az alapanyagcsere kiszámítása, melynél figyelembe kell venni a nemet, az életkort és az aktuális testtömeget. A szervezetnek erre az energiamennyiségre feltétlenül szüksége van az alapvető életfunkciók ellátásához!

A napi energiaszükséglet kiszámításánál az alapanyagcserét kell alapul venni, s megszorozni azt a fizikai aktivitás függvényében az egyén életvitelének és nemének megfelelő faktorral. A sok kicsi sokra megy elv alapján napi 100-200 extra kcal idővel jelentős testsúlygyarapodáshoz vezet és ennyi energiát lemozogni sem olyan egyszerű.

Íme, néhány példa:

  • 2,2 dl cukros, szénsavas üdítő nagyjából 30 perc háztartási munkával,
  • 1,5 dl vörös bor 10 perc futással (9 km/óra),
  • fél marék mogyoró (17g) körülbelül 35 perc járással (4 km/óra)
  • és 1 db kis banán (kb. 10 dkg) 15 perc kertásással „dolgozható le”. 

Mindezek alapján már könnyen belátható, hogy az egészséges életmód két meghatározó és elválaszthatatlan tényezője a kiegyensúlyozott táplálkozás és a rendszeres testmozgás.

A most olvasott Egyperces eredeti változatát a www.activia.hu honlapon találhatja meg. Ha további érdekességekre is kíváncsi az egészséges életmóddal kapcsolatban, látogassa meg az oldalt!