• Egyesületünk ebben az évben is több szakmai programot szervez. Kérjük, ha lehetősége van, támogassa adója 1%-ával egyesületünk működését, köszönjük. Részletekért kattintson!
  • A fizioterápia a természetes gyógymódok összességét jelenti, a természet energiáit (kémiai, mechanikai, elektromos, mágneses) használja fel gyógyításra.
  • A magyarországi fürdők közül harmadikként a harkányi fürdőt szeretnénk bemutatni a honlapunkat olvasóknak.
  • Negyedikként a mezőkövesdi Zsóry Gyógy- és Strandfürdő jellegzetes „illatú” kénes termálvízét mutatjuk be.
  • Jobb gyógyulási és túlélési esélyei vannak a rendszeresen mozgó, egészséges testsúllyal élő prosztatarákos férfiaknak.
  • Illúzió vagy valóság? Varázsoljon 3D TENS útmutatót! Az izom- és idegingerlő berendezések felhasználóinak és a technológiai újdonságok iránt érdeklődőknek szeretnénk kedveskedni Kerekes Márton munkájával: a TENSEL névre hallgató alkalmazással.

Túlsúlyos vagy? Ezek a sportok valók hozzád!

Készült: 2011. december 02. péntek

A testmozgás fontos a fogyókúrához, halljuk mindenhonnan – ám azt, hogyan kezdjünk el sportolni túlsúllyal, mikor sem a szívünk, sem az ízületeink nem viselik el a fokozott terhelést, már ritkábban tudjuk. 

Ha valakinek túlsúlya van, nem biztos, hogy a legjobb, ha vesz egy aerobikbérletet, és nekilát a vékony lányokkal azonos tempóban edzeni. Aki próbálta már, valószínűleg megtapasztalta, hogy így sajnos nem megy. Persze, mindenki cselekedjék belátása szerint, mi mégis a fokozatosságot javasoljuk.
 

elhízás elhízás

Sportolási lehetőségek: gimnasztika, futás

A víz segít


A kövérek hamar megizzadnak, nehézkesen mozognak, és a terhelés még ízületi fájdalmakat is okozhat nekik. Ilyenkor jön jól a víz. A vízben végzett testmozgás könnyed, mégis hatékony. Megerősíti a mélyizomzatot, ugyanakkor kíméli a szívet és a testet. A legegyszerűbb az úszás. Mindegy, mennyit bírunk az elején, vagy milyen úszásnemet választunk, lényeg, hogy menjünk el az uszodába, és kezdjük el gyűjteni a métereket. Ha nem tudunk vagy nem szeretünk úszni, választhatjuk a vízi tornák bármelyikét. A pörgősebb akvafitnesz inkább kardióedzésnek számít, a vízi aerobik pedig az izmokat erősíti. A vízben a szervezet nem hevül fel, és nyáron akár a szabadban is végezhető a mozgás.

Nordic walking


Séta a szabadban, ami még erősít is! A botok segítenek a helyes mozgásban, és ritmust adnak hozzá. Változatos terepen végezhető: a könnyebb és nehezebb szakaszok váltakozása felpezsdíti a keringést, ezáltal fokozódik az anyagcsere. Az oxigéndús levegőnek köszönhetően pedig a szabadban végzett mozgás sokkal hatásosabb, mint a tornatermi edzés. Akár csoportosan, például a hozzátartozóinkkal is nekivághatunk, ami azért előny, mert sokaknál családi probléma az elhízás. Együtt mindig könnyebb: a közösség támogatólag tud hatni, tagjai átlendíthetik egymást a kritikus időszakon, mikor valamelyikük már feladná.

 
curves tréning nordwalk

Sportolási lehetőségek: curves tréning, nordic walking

Curves tréning


A félórás köredzésbe bármikor be lehet kacsolódni. A gépeken végzett gyakorlatok helyességét edzők ellenőrzik, így már harminc perc elegendő a teljes test megfelelő átmozgatására. Az ütemes zene, a jó hangulat és az, hogy csapatban dolgozunk, átsegít a hullámvölgyeken, erőt ad, amikor lankad a lelkesedésünk. A gépek ellenállása nem túl erős, a lényeg a mozgáson van. Ha valaki azért került a túlsúly csapdájába, mert időhiány miatt hanyagolni kényszerült a mozgást, akkor ez az edzésforma pont neki való. Előfordulhat, hogy kezdetben nem bírunk fél órát végigcsinálni – ilyenkor hamarabb is kiszállhatunk. Amikor pedig már fogytunk picit, és megerősödtünk, mehet a fél óra, vagy akár egy egyórás dupla kör is.

Gimnasztika


Széles a választék gyakorlatokból. Állítsunk össze olyan sort, amely a nagy izmokat (far-, comb-, has- és hátizmok) dolgoztatja, mert ezek hamar fejlődnek, és gyorsan égetik a kalóriákat. Csak ha már a kis izmokat (bicepsz, tricepsz, stb.) is célzó edzésekre. Próbáljunk fekvőtámaszokat beiktatni az egyéb mozgások közé, mert öt fekvőtámaszt bárki meg tud csinálni, és ha egy edzés során öt-hat alkalommal megtesszük ezt, akkor a végére már 25-30-at is teljesítettünk különösebb erőlködés nélkül. A többi gyakorlattal szintén ez a helyzet: ne akarjunk kétszáz felüléssel kezdeni, inkább végezzünk 3x10-ert időben jól elosztva. Rendszeresség Bármilyen tornát választunk, a lényeg a rendszeresség. A kihagyott alkalmakat nem lehet egy hét múlva bepótolni. Ha nincs időnk vagy erőnk, legalább tegyünk egy ütemes sétát, vagy végezzünk el otthon egy pár gimnasztikus gyakorlatot, hogy ne veszítsük el a nehezen megszerzett fittséget.

3 tévhit a túlsúlyosok edzésével kapcsolatban


A kövéreknek elég a kardióedzés a fogyáshoz

Az izom energiát éget, vagyis minél izmosabb valaki, annál több kalóriával birkózik meg a szervezete mozgás közben. Tehát azoknak is érdemes edzeniük az izmaikat, akik a kilóiktól szeretnének megszabadulni, mert így növelik az esélyét annak, hogy a leadott kilók ne jöjjenek vissza később.

Súlyzós edzést nem szabad végezni, mert akkor nem fogyunk, csak megizmosodunk

Akkor fogyunk, ha a szervezetünk több energiát éget el, mint amennyit beviszünk. Ezt kétféleképpen érhetjük el: az egyik módszer a diéta, azaz kevesebb étel elfogyasztása, a másik a több mozgás. Mindegy, hogy ablakpucolással vagy súlyzózással égetünk el 300 kcal-t, fogyás szempontjából a kettő ugyanannyit ér.

A túlsúlyosok nem futhatnak

Mindenki futhat, aki bírja. A túlsúly nem okvetlenül jelent gyengeséget: vannak, akik korábban sportoltak, és jó erőnek örvendenek, csak épp felszedtek egy kis többletet. Ha valaki egészséges, akkor nyugodtan felhúzhatja a futócipőt, napról napra többet fog bírni, és a fokozottság elvét betartva nem terheli túl a szervezetét. Nem baj, ha eleinte már néhány percnyi kocogás kifárasztja, idővel a fél vagy negyed óra is menni fog.

Vituska Ildikó

Forrás: www.kiskegyed.hu