EESZT hírlevél sorozat első száma
Elkészült az EESZT hírlevél sorozatunk első száma, melyet szeretnénk megosztani a FiSzE tagjai között - bízunk benne, hogy érdekesnek és hasznosnak találják. Terveink szerint a hírlevél következő számát áprilisban fogjuk megküldeni.
2018/1. Hírlevél
A magyar kormány számos fejlesztést megvalósított az egészségügyben, ennek egyik fontos eleme az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér, az EESZT, amellyel a kormány lefektette a digitális egészségügy alapjait.
Az EESZT 2017. őszén indult el élesben, 2017. november 1-jétől kell kötelezően használniuk a rendszert a patikáknak, a háziorvosoknak és a közfinanszírozott fekvő- és járóbeteg-ellátó intézményeknek. (Idén novembertől minden, a magánszférában működő egészségügyi szolgáltató és az Országos Mentőszolgálat is a rendszer része lesz.) Az egészségügyben példátlan volumenű informatikai fejlesztésről van szó, amely a háttérfolyamatokat érinti, az orvoslátogatás és a gyógyszerkiváltás folyamata a betegek számára nem változott.
Az EESZT előnyei:
- nincs elveszett zárójelentés, beutaló és recept;
- az orvosok számára jóval több információ érhető el a betegről, ami javítja a betegellátás minőségét és hatékonyságát;
- az orvosok könnyedén le tudják ellenőrizni és nyomon követni, hogy a beteg kiváltotta-e a gyógyszereit vagy felhasználta-e a beutalóit - elkerülhetőek a feleslegesen ismételt vizsgálatok;
- nem kell a leletekkel visszamenni az orvoshoz, ez kényelmes a beteg számára;
- immár lehetőség van papír nélküli receptkiváltásra;
- az adatok biztonsága garantált.
Az első 100 nap
Az első 100 nap tapasztalatai alapján a rendszer jól vizsgázott, a felmerülő észrevételek alapján folyamatosan zajlik a további fejlesztési igények beépítése a működésbe. A szolgáltatók naponta több milliószor szólítják meg a Teret adatbevitel, illetve adatkinyerés céljából, napi kb. nyolcszázezer - egymillió recept kerül fel a Térbe. 2017. november 1. óta összesen közel 125 millió tranzakció zajlott le az EESZT-ben.
Több, mint 50 000 orvos, szakdolgozó illetve gyógyszerész vizsgázott le sikeresen, azaz ennyien jogosultak EESZT-használatra, ennyien élhetnek azzal a lehetőséggel, hogy a hozzájuk érkező beteg egészségügyi dokumentumait elektronikusan is áttekintsék, javítva ezzel a szolgáltatás minőségét és hatékonyságát.
Az intézményektől, háziorvosoktól, patikáktól érkező panaszok túlnyomó többsége nem az EESZT-re vezethetőek vissza, hanem már korábban is ismert, meglévő jelenségek (pl. lassú internetkapcsolat, a helyi informatikai rendszer nem megfelelő működése), amiket az EESZT csak felszínre hozott. Az ilyen problémák megoldása a kórházi, háziorvosi és patikai informatikai rendszerek szállítóinak feladata és felelőssége, de természetesen az ÁEEK minden tőle telhető segítséget megad.
Lakossági portál - https://www.eeszt.gov.hu
A lakosság részére szóló szolgáltatásként a közelmúltban indult el a lakossági portál. Itt a felhasználók megnézhetik a csatlakozott intézményekben 2017 novemberét követően róluk készült egészségügyi dokumentumaikat, amennyiben a csatlakozott intézmények feltöltötték azokat.
Ez azt jelenti, hogy:
- megtekinthetőek azok az ellátási események, amikor egészségügyi ellátást vettünk igénybe járó- és fekvőbeteg-ellátó intézményekben vagy a háziorvosi szolgálatoknál;
- az egészségügyi ellátások során keletkezett leleteinket, ambuláns lapjainkat, zárójelentéseinket is itt találjuk;
- e-beutalóinkat is itt tekinthetjük meg;
- a későbbiekben pedig elérhető lesz az e-profil, ahol olyan alapadatokat láthatnak a kezelőorvosok, mint az állandó betegségek, vércsoport, vagy a gyógyszerallergiák.
A teljes hírlevél anyaga letölthető innen (.pdf) >>
EESZT film
További tájékoztatásul küldöm a szintén újdonságnak számító EESZT filmet, melyet Youtube csatornánkon tettünk közzé. https://www.youtube.com/watch?v=KxN2niUI04c&t=3s Az erre vonatkozó részletes leírás és az erre felfűzött kampányunk a hírlevél következő számában kerül részletes kifejtésre.
Tóth-Vági Andrea
kommunikációs szakértő
EESZT Fenntartási- és Üzemeltetési Főosztály
email: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
telefon: +36 30 781 3101
Előző cikkünket a témában itt olvashatja: Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) információk >>