• Nagy tisztelettel köszöntöm és invitálom Önöket a Fizioterápiás Szakdolgozók Egyesülete nevében a IX. Szakmai Kongresszusunkra, mely Pécsen kerül megrendezésre 2019.05.31- 06.01. között.
  • A magyarországi fürdők közül harmadikként a harkányi fürdőt szeretnénk bemutatni a honlapunkat olvasóknak.
  • Negyedikként a mezőkövesdi Zsóry Gyógy- és Strandfürdő jellegzetes „illatú” kénes termálvízét mutatjuk be.
  • Jobb gyógyulási és túlélési esélyei vannak a rendszeresen mozgó, egészséges testsúllyal élő prosztatarákos férfiaknak.
  • Illúzió vagy valóság? Varázsoljon 3D TENS útmutatót! Az izom- és idegingerlő berendezések felhasználóinak és a technológiai újdonságok iránt érdeklődőknek szeretnénk kedveskedni Kerekes Márton munkájával: a TENSEL névre hallgató alkalmazással.
  • A fizioterápia a természetes gyógymódok összességét jelenti, a természet energiáit (kémiai, mechanikai, elektromos, mágneses) használja fel gyógyításra.
  • Egyesületünk ebben az évben is több szakmai programot szervez. Kérjük, ha lehetősége van, támogassa adója 1%-ával egyesületünk működését, köszönjük. Részletekért kattintson!

Az egészségünk érdekében

Készült: 2009. október 04. vasárnap

Nem kell fitnesz bérletet vennie ahhoz, hogy egy kis mozgással egészségesebb életet éljen. Ebből a cikkből nem csak azt tudja meg, hogy mi játszódik le testében sportolás, mozgás közben, de az is kiderül, hogy az izületi gyulladásai orvoslására milyen gyakorlatokat érdemes elvégeznie. 

Gondolom, látott már Ön is olyan filmet, amiben egy ember testére aggatott drótokkal egy futópadon izzad. Az ilyen terheléses vizsgálatok azért fontosak, mert ezek segítségével lehet megnézni, hogy milyen folyamatok játszódnak le a szervezetünkben.

a szív fontossága a szív fontossága
 
Óvja szíve egészségét!

A mozgás fontossága

 
A mozgás azért sok más dolog miatt is nagyon fontos, hiszen hatására:
  1. növekszik a tüdő kapacitása,
  2. ezáltal javul az oxigén és szén-dioxid anyagcsere a szervezetben,
  3. az így megnövekedett oxigénmennyiség hatására gyorsulnak az anyagcsere folyamatok,
  4. ennek következtében szervezetünk plusz energiákat éget el,
  5. sőt még a boldogsághormon termelése is növekszik az agyban,
  6. ez pedig közérzetjavulást eredményez.
  7. felgyorsul a vérkeringés,
  8. ami nagyban javítja a sejtek tápanyagellátását
  9. a vérkeringés gyorsulása az igénybevett izületeknél is észrevehető
  10. így az izületekben lerakódott salakanyagok elszállítása fokozódik
  11. és növekszik az izületi tápanyag ellátása is
  12. sőt, a szervezet az izzadás hatására a bőrön keresztül is temérdek salakanyagtól szabadul meg
  13. ezáltal pedig csökken a méregtelenítő szervek (máj, vese) igénybevétele
 
A kérdés már csak az, hogy ennek a 13 lépcsős folyamatnak az izületekre is jótékony hatását, hogyan érheti el.

A válasz pedig egyszerűbb és kevésbé fárasztó, mint gondolná. Mindössze napi egy-másfél óra sétára van szüksége ahhoz, hogy szervezete folyamatosan karban tartsa magát, és a későbbiekben ne legyen szükség nagyobb „javításokra”. Ugye, hogy nem is olyan vészes?

Ha izületi problémákkal küzd, kerülje az intenzív, élsportszerű mozgásokat A napi több órás edzések, kőkemény igénybevételek nem mindig tesznek jót a testünknek. Főleg nem egy bizonyos kor után, és bizonyos betegségek mellett. Éppen ezért nem ajánlott az izületi betegségben szenvedőknek az intenzív sportolás.
 
Kipróbálhatja viszont a kimondottan lassú, kisebb igénybevételt kívánó és igazán nyugtató Tai Chit, ami Kínában tömegsportnak számít. És ha látott már Távol-keleti akciófilmet vagy sportolót, akkor Ön is tisztában lehet a kínai emberek hajlékonyságával. Ha valaki hosszú éveken keresztül nem sportolt vagy végzett valamilyen intenzívebb mozgást, annak nagyon fontos a fokozatosság elvének betartása a mozgás elkezdésénél. De mielőtt ebbe belemennénk, nézzük meg mi történik szervezetünkben a testmozgás alkalmával. 

A szív nem képes egyedül, hosszútávon keringetni a vért szervezetünkben!

Ezt eddig nem így tudtuk, de nézzük meg miért van ez így. A szív a legizmosabb szerv a testünkben egy életen át kell folyamatosan dolgoznia, és nem állhat meg egy pillanatra sem. Ha szívünk egy percre is leállna pihenni, hát bizony elég nagy bajban volnánk. A szívnek a feladata a vér keringetése az erekben. Ez a keringés biztosítja a szervezetünk minden sejtjének a tápanyagellátást és a sejtek salakanyagainak elszállítását. 

A szívnek a szervezetben lévő folyadékok keringetését is biztosítania kell, így a nyirokkeringés is egy fokon a szívhez tartozik. Így már akár 10 liter vagy ennél több folyadék keringetéséért felelős. A természet ezért a szívműködést kisegítette egy másik szervvel, ami a keringés fokozásában és fenntartásában is segédkezik. Ez a szerv pedig a tüdőnk.

A tüdő kisegíti a szívet


A tüdőnek nincsenek saját izmai ezért nem is képes saját magát működtetni így a tüdő mozgatását a bordaközi izmok végzik. Amikor kifújjuk a levegőt, akkor a mellkas térfogata csökken, a tüdő elernyed és kipréseli magából a levegőt és az anyagcsere folyamatok következtében felhalmozódott salakanyagokat. Belégzéskor viszont a bordák szinte legyezőszerűen kinyílnak, ezzel megnövelik a mellkas térfogatát, és mint egy vákuum, beszívja tüdőnk a levegőt, így egy oxigénben dúsabb anyag kerül tüdőnkbe, ahol megtörténik az oxigén felvétele és a keringésbe való bejuttatása.

Erősítse meg tüdejét, hogy megkönnyítse szíve működését, így biztosítva neki és magának hosszabb, egészségesebb életet A mellkasnak ez az emelkedő elernyedő mozgása, mint egy pumpa rásegít a keringésre és támogatja a szív munkáját. Sajnos a kevés mozgás és a kényelmes életmód hatására mellkasunk mozgása egyre kisebb lesz és már a légzésünk sem tökéletes. A jelenkor embere szinte kivétel nélkül felszínes, pihegő légzést használ. Ez a fajta légzés nem alkalmas a szervezet normális működésének támogatására. Emiatt pedig csökken az oxigén bevitel, romlik az emésztés, a sejtek nem kapnak megfelelő mennyiségű oxigént a működésükhöz, az agy sem jut elegendő oxigénhez.

A nem megfelelő légzés következményei


Észrevesszük,
  • hogy szinte nem tudjuk kipihenni magunkat,
  • állandóan fáradtak vagyunk,
  • étkezések után szinte elalszunk a fáradtságtól,
  • romlik a memóriánk,
  • nehezebben tanulunk,
  • és sokszor elvesztjük érdeklődésünket sok dologgal kapcsolatban.

Olyanok vagyunk, mintha tartalék üzemmódban élnénk napjainkat. Ez mind lehet a nem megfelelő légzés következménye.

Amikor a tüdő nem képes megfelelően segíteni a szív munkáját akkor a szívnek sokkal nagyobb igénybevételnek kell megfelelni így kialakulhatnak különféle szívpanaszok, mint pl., magas vagy alacsony vérnyomás, szívnagyobbodás stb...

A mozgás a keringés támogatója!


Nézzük, meg mi történik a keringéssel a mozgás hatására. Intenzív mozgás (kb. legalább a duplája annak, mint amit eddig csináltunk) hatására megnövekszik az izmok oxigén szükséglete, ezt a szervezet azáltal képes kompenzálni, hogy kitágítja az ereket így növelve meg a szállítandó vér és ezzel együtt a tápanyagok és oxigén ellátását. Ráadásul a mozgás a légzésszámot is felgyorsítja, ami által nagyobb mennyiségű oxigént képes felvenni, és később elosztani a szervezet.

Az intenzívebb mozgás hatására a bordaközi izmok nagyobb igénybevételnek vannak kitéve, ezáltal erősödnek és javul hatékonyságuk. Az erősebb tüdő, erősebb bordaközi izmok pedig a szív terheltségét csökkentik. Az izmok vagy erősödnek vagy sorvadnak Minden izom, ami terhelésnek van kitéve az előbb utóbb erősödik.

Azok az izmok melyeket nem használunk megfelelően gyengülni, sorvadni fognak egészen addig, míg el nem érik a működésükhöz szükséges minimális állapotot. Mit is jelent ez pontosan?

Ha valaki naponta 50 kg-os zsákokat cipel, az izomzata felerősödik ehhez a terheléshez és néhány hónap alatt eléri azt a szintet, hogy ugyanaz a munka nem lesz számára különösebben megerőltető, mint amit néhány hónappal előbb elkezdett.
Viszont, ha ugyanez az ember egy új munkakörbe kerül és csak 10 kg-os zsákokat kell pakolnia, kevesebbet mint az előző munkakörében, akkor az izomzata hosszabb idő alatt elveszíti az 50 kg-os zsákok cipeléséhez kialakított állapotát, így ha újra 50 kg-os zsákokat kéne pakolnia lényegesen kevésbé bírná, mint amikor abbahagyta. Mire is akarok ezzel kilyukadni?

Amennyiben izmainkat, tüdőnket, állóképességünket nem tartjuk karban a mindennapi rendszeres mozgással akkor ezek az izmok elenyhülnek és csak a minimális feladatok ellátására lesznek képesek, ezzel is rontva életminőségünket. Amennyiben napi vagy éppen heti rendszeres mozgással kondícióba hozzuk magunkat, ez azt jelenti, hogy nagyobb intenzitással mozgatjuk meg testünket, mint amit a napi rutin megkövetelne, akkor előbb-utóbb kialakul egy olyan állóképességünk, amivel a napi feladatok elvégzése szinte egyáltalán nem válik megerőltetővé. 

További jó egészséget!

Üdvözlettel, Vajda Zsolt