• Nagy tisztelettel köszöntöm és invitálom Önöket a Fizioterápiás Szakdolgozók Egyesülete nevében a IX. Szakmai Kongresszusunkra, mely Pécsen kerül megrendezésre 2019.05.31- 06.01. között.
  • A magyarországi fürdők közül harmadikként a harkányi fürdőt szeretnénk bemutatni a honlapunkat olvasóknak.
  • Negyedikként a mezőkövesdi Zsóry Gyógy- és Strandfürdő jellegzetes „illatú” kénes termálvízét mutatjuk be.
  • Jobb gyógyulási és túlélési esélyei vannak a rendszeresen mozgó, egészséges testsúllyal élő prosztatarákos férfiaknak.
  • Illúzió vagy valóság? Varázsoljon 3D TENS útmutatót! Az izom- és idegingerlő berendezések felhasználóinak és a technológiai újdonságok iránt érdeklődőknek szeretnénk kedveskedni Kerekes Márton munkájával: a TENSEL névre hallgató alkalmazással.
  • A fizioterápia a természetes gyógymódok összességét jelenti, a természet energiáit (kémiai, mechanikai, elektromos, mágneses) használja fel gyógyításra.
  • Egyesületünk ebben az évben is több szakmai programot szervez. Kérjük, ha lehetősége van, támogassa adója 1%-ával egyesületünk működését, köszönjük. Részletekért kattintson!

Most még érdemes tölteni a D-vitamin-raktárakat

Készült: 2011. szeptember 29. csütörtök

Jó néhány napig marad még a vénasszonyok nyara, ezalatt érdemes napozással feltölteni a szervezet D-vitamin-raktárait. A D-vitamin szinte minden életfolyamatban fontos, és a vírusfertőzésekkel szembeni ellenállást is növeli. A magyarok többségének alacsony a D-vitamin-szintje. 

napsütés őszi napsütés

Néhány hét múlva több óra napon tartózkodás kellene ahhoz,
hogy kielégítsük a szervezet napi D-vitamin-szükségletét


"Míg nyáron elég volt napi 5-10 perc, most, hogy a nap ereje már gyengébb, legalább fél óra, néhány hét múlva pedig több óra napon tartózkodás kellene ahhoz, hogy kielégítsük a szervezet napi D-vitamin-szükségletét. Ehhez nem kell meztelenre vetkőzni, elég rövid ujjú trikóban, rövidnadrágban, szoknyában napozni, a nap UV-B sugarai ekkora felületen is beindítják a bőrben a vitamin termelődését" - mondja dr. Lakatos Péter, a Semmelweis Egyetem I. Belgyógyászati Klinika endokrinológusa.

A szakember szerint azonban a magyarok többsége nem tartózkodik ehhez eleget a napon, így a lakosság nagy része D-vitamin-hiányos. "A becslések szerint a 60 év felettieknek több mint felét nyár végén is D-vitamin-hiány jellemzi, tavasszal ez az arány 70 százalék felett van. A gyerekek sincsenek nyáron eleget a szabadban, 25 százalékuknak szintén alacsony a D-vitamin-szintje nyár végén" - mondja.

A legtöbb életfolyamathoz nélkülözhetetlen a D-vitamin


Fontos a napsütés Bár korábban a D-vitamint csak a csontok egészségével hozták kapcsolatba, ma már tudják a szakemberek, hogy a szervezet szinte valamennyi életfontosságú folyamatában szerepet játszik. "Régóta ismert, hogy a súlyos D-vitamin-hiány csontlágyuláshoz, angolkórhoz, az enyhébb pedig csontritkuláshoz vezet. Az elmúlt évtizedekben viszont fény derült egyéb szerteágazó hatásaira is" - mondja Lakatos.

Ismertté vált többek között, hogy a vitamin hiánya növeli a vastagbél, az emlő, a petefészek és a prosztata daganatainak gyakoriságát. Szerepe van az idegrendszer egészséges működésében is, a D-vitamin-hiánnyal küzdők körében magasabb a sclerosis multiplexben szenvedők aránya. 

A D-vitamin hiánya növeli a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát is. 

A 2-es típusú cukorbetegségben szenvedőknél - ha megfelelő a D-vitamin-szint - csökkenthető a diabétesz kezelésére szolgáló gyógyszerek adagja. A kutatások szerint policisztás ovárium szindrómában szenvedőknél szintén segíthet a D-vitamin: képes akár peteérést is kiváltani. A fertőzésekkel szembeni ellenállást szintén növeli a vitamin, beleértve a vírusfertőzéseket is. 

Télre kiürülnek szervezetünk D-vitamin-raktárai


Mivel az ország földrajzi elhelyezkedése miatt a magyaroknak csak tavasztól őszig van lehetőségük arra, hogy napfényből fedezzék D-vitamin-szükségletüket, ősztől tavaszig gyakorlatilag mindenkinek kellene D-vitamint szednie tabletta vagy cseppek formájában - mondja az endokrinológus. "Akinek nincs hiánya, annak napi 800-1000 egység D-vitaminra lenne szüksége, akinek eleve hiánya van, annak a hiány mértékétől függően ajánlott nagyobb adagot fogyasztania."

Ez jóval több, mint az Országos Élelmezési- és Táplálkozástudományi Intézet jelenlegi D-vitamin-ajánlása (amely egyébként összhangban van a többi európai országéval), ami napi 5 mikrogramm (azaz 200 egység). Az USA-ban ennél már többet ajánlanak: felnőtt embernek napi 600 egységet (ez 15 mikrogrammnak felel meg), szemben a korábbi 400 egységgel (10 mikrogramm). A magyar (európai) ajánlás tehát fele a korábbi amerikai ajánlásnak, és csupán harmada az új értéknek.

Bár elméletileg a D-vitamin táplálékkal is bevihető, gyakorlatilag nem tudunk annyit fogyasztani D-vitamin-tartalmú ételekből, ami fedezné a napi szükségletet. D-vitamint tartalmaz többek között a csukamájolaj, a máj, a tojássárgája és a tengeri halak, és ma már kaphatók kifejezetten D-vitaminnal dúsított termékek (joghurtok, kenyerek) is (részletesebben lásd keretes írásunkban). A teljes cikk itt olvasható: http://www.origo.hu/egeszseg/20110927-mar-csak-nehany-het-maradt-a-dvitaminraktarak-feltoltesere.html


Forrás: [origo] egészség